Zugzwang – moment, kdy bychom nejraději netahali
Věděli jste, že v šachové partii může nastat situace, kdy je nejlepší vůbec netáhnout? Této situaci se říká zajímavým slovíčkem zugzwang. Jak zugzwang vypadá a jak toho dosáhnout na šachovnici?
Slovo zugzwang pochází z němčiny a znamená „nucení k tahu“. Jedná se o situaci, kdy jeden hráč musí potáhnout nějaký tah na šachovnici, ale každý je špatný a pozici jen zhoršuje. V tom momentě by hráč nejraději netáhl vůbec a nabídl soupeři, ať táhne i vícekrát, což však podle pravidel šachu není možné. Někteří hráči využívají zugzwang jako silnou zbraň, kterou chytí soupeře do pasti.
Pojďme si prohlédnout zugzwang na příkladu. V této základní pěšákové koncovce je na tahu černý. Může potáhnout jen králem na d7, což ale umožní bílému králi vstoupit na f7 a dalším tahem si postavit dámu.
Přesně v takovém momentě by černý na tahu nejraději vůbec netáhl a umožnil bílému jít znovu. Kdyby však šel opět bílý, byl by nucen buď odejít od vlastního pěšce a ztratit ho, nebo zahrát Ke6, čímž vznikne na šachovnici patová situace a partie bude prohlášena za remízu.
Ještě lepším a fascinujícím příkladem je tato pozice, kde je více figurek. Černý na tahu se ocitl v pasti – každý tah, který zahraje, je přehrávající.
Jak je možné, že každý tah přehrává? Začněme chytrým jezdcem na d4, kterého nelze vyhodit, protože bílý pěšec rychlou chůzí přejde do dámy: 1...Kxd4 2. a6. Kc5 3. a7, Kb6 4. a8 = dáma. 1:0
Jezdec není skvělý jen tím, že je nedotknutelný, ale také tím, že dá vidličku (napadne figurku a zároveň dá šach) všude, kam se černý střelec pohne. Přesvědčte se sami – ať už půjde střelec na c1 nebo d2, dostává vidličku na b3; půjde-li střelec na f4, g5, g7 nebo f8, dostává vidličku na e6.
Černému se ani nevyplatí proměnit pěšce z h2 v dámu, protože bílý král ji rychle ze šachovnice vezme. V této pozici je černý opravdu bezradný. Ovšem pokud by byl nyní na tahu vícekrát bílý, pozice lze za černého zachránit.
Pokud by bílý pohnul jezdcem, obava z vidličky zmizí. Pokud by bílý posunul pěšce na a6, černý král za ním rychle vycestuje a vezme ho. Pokud by bílý pohnul pěšcem z f2, černý střelec má nádherné volné políčko na e3, na které bílý jezdec prostě nedosáhne. Jediná šance bílého je tedy potáhnout králem z g2 na h1, aby všechny hrozby zůstaly platné. V šachu však nemůže jít jedna strana vícekrát, a proto je tato pozice za černého prohraná. Zugzwang je opravdu silný šachový motiv, který dokáže z vyrovnané pozice vyčarovat vyhránou během vteřiny.
A na závěr pozice pro vás k procvičení. I bílý i černý mají dvě figurky, které když se vymění, parta skončí remízou. Proto musí bílý na tahu doslova kouzlit a zahrát něco, co mu zajistí celý bod. Dokážete vymyslet 2 tahy po sobě, kterými bílý dostane černého do zugzwangu? Řešení se nachází na konci tohoto blogu.
Zugzwang patří mezi pokročilejší šachové motivy a lze jej jednoduše nazvat „nevýhoda tahu“. Tento motiv využívají ve svých partách i nejlepší hráči ze světové špičky, a tedy může být silnou zbraní, pokud si osvojíme, jak funguje a budeme ho trénovat na příkladech.
V klasickém šachu nemáme možnost přeskočit tah - hráči se musí střídat. Pokud si však chcete obohatit šachovou partii, vyzkoušejte šachové karty, kde vám tah určí karta nebo šachovou kostku, která rozhodne, kterou figurkou musíte potáhnout.
Řešení pozice: 1. Sc6, Kb8 2. Sb7! – černý je v zugzwangu a musí odejít střelcem od krytí svého koně na c7. Příchozí Sxc7 dává nádherný šachy-mat dvěma střelci.
Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu
Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.