Při nákupu nad 790 Kč doprava zdarma.

Šachárna

Základní principy v koncovkách

Základní principy v koncovkách

Základní principy v koncovkách

Po výměně figur ve střední hře nabírá pozice zcela jiný charakter, kde platí poněkud jiná pravidla a principy. V dnešním blogu si představíme 6 principů, které vám pomohou zlepšit porozumění v koncovkách.

Král jako útočná aktivní figurka

V koncovkách bývá figur mnohem méně než ve střední hře, a proto král vystupuje jako útočná figurka. Krále se snažíme v koncovce aktivně zapojovat do hry, útočit na slabiny soupeře či spolupracovat s ostatními figurkami na šachovnici.

Podívejme se na tuto střelcovou koncovku. Černý má pěšce víc, ale král na g8 je daleko od boje. Bílý využitím svého krále a útokem na slabinu b5 partu vyhraje bezproblémově.

1_1

Pokud by však byl černý král zapojen do hry o něco dříve, stíhal by slabinu na b5 pokrýt a parta by skončila remízou.

2

Snažte se odstřihnout soupeřova krále

Další dobrou radou je snažit se soupeřova krále zadržet daleko od centra nebo omezit jeho pohyb na několik tahů. Prohlédněte si příklad pro jasnější pochopení.

3

V této pozici by chtěl také černý dodržet základní principy v koncovkách - zapojit krále do boje. Avšak na tahu je bílý a má jedinou možnost, jak černému tento plán překazit. Jaký je nejlepší tah za bílého?

4

Jediný tah, který pozici vyhrává je Sh6! Černý král je zablokován na velmi dlouhou dobu. zatímco bílý může vylepšovat svého krále a útočit na slabiny černého.

Útočte na soupeřovy slabiny

Tak jako jsme měli v předchozích příkladech, kromě zapojení krále do hry je třeba identifikovat slabá místa v soupeřově táboře a snažit se je co nejrychleji napadat. Je důležité útočit na slabiny všemi figurkami, které v koncovce zůstaly, aby soupeř nemohl útočit na naše.

Při materiální výhodě vyměňujte figurky

Jakmile se nám podaří získat jakoukoli materiální převahu, nejsnazší a nejrychlejší cestou je výměna co nejvíce figur a rychlý přechod do koncovky. Čím méně figur na šachovnici, tím jednodušší pozice pro uplatnění materiální výhody.

Snažte se vytvořit volné pěšce

V mnoha koncovkách je silným plánem snaha o vytvoření volného pěšce, který bude nutit soupeře soustředit svou pozornost tam, kde chceme my nebo úplně rozhodně partu. Podívejme se na jednoduchý příklad.

5

Bílý má převahu pěšáků na dámském křídle, zatímco černý na královském. Bílého výhoda spočívá v tom, že má možnost si rychle vytvořit volného pěšce, který zaměstná černého krále natolik, že bílý král stihne vysbírat ostatní pěšce.

6

Pozice by po pár tazích mohla vypadat takto. Černý král se musel postarat o volného pěšce a bílý má díky tomu jednoduchý plán, kterým vysbírá černé pěšce na královském křídle a partu jednoduše vyhraje.

Počítejte konkrétní varianty

V koncovkách se málokdy dá spoléhat na intuici, protože vyžadují přesné a dlouhé počítání. Je nezbytné být konkrétní a netáhnout dokud si nejsme jisti celým přepočtem. Pokud chceme dosáhnout, aby byl náš přepočet co nejpřesnější, je třeba studovat i teoretické koncovky, díky nimž jednoduše rozpoznáme plány či teoretické remízy.

Jelikož se koncovkám dá málokdy vyhnout, je velmi podstatné do tréninkového plánu zařadit i učení se základních koncovek. Doporučujeme knížky o koncovkách, které vám jistě zlepší šachové poznání.

 

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Základní principy ve střední hře

Základní principy ve střední hře

Základní principy ve střední hře

Dodržování principů v otevřeních je nezbytné pro úspěch v šachové partii, ale stejně důležité je i dodržování pravidel ve střední hře. V tomto blogu vám přiblížíme 6 principů, pomocí kterých vylepšíte svoji střední hru.

Kontrolujte centrum

Ať už je to otevření, střední hra nebo koncovka, centrum je a bude vždy klíčové pro úspěch. Většinou ten, kdo kontroluje centrum, má převahu na celé šachovnici.

Vývinem všech figurek spojte věže

Již v otevření je důležité snažit se směrem do centra vyvíjet figurky. Ideální je rychle udělat rošádu, vyvinout všechny figurky a tím spojit věže. Lehké figurky (jezdce a střelce) chceme vyvíjet aktivně směrem do centra a těžkým figurkám – věžím se snažíme otevírat sloupce.

Hledejte aktivní políčka pro své figurky

Všechny figurky touží po aktivních políčkách, na kterých mohou co nejvíce pomoci ostatním figurkám. Vždy když nevíme, co táhnout, snažíme se vylepšit figurky, která hraje nejhůře.

Neoslabujte krále

To, že je rošáda velmi důležitá v otevření jsme se již naučili v předchozím blogu. Ve střední hře je však třeba dávat pozor na to, abychom si zbytečně neoslabili krále tím, že budeme táhnout pěšáky před ním. Pokud krále nemohou chránit figurky, měli by jej chránit pěšáci.

1

Pěšci perfektně chrání bílého krále a jakmile jimi začneme hýbat, bude pro černého jednodušší na nás zaútočit.

Vyměňujte figurky jen když to vyhovuje vám, ne soupeři

Ne každá výměna je dobrá, a proto bychom se vždy před výměnou pěšce nebo figury měli ujistit, že výměna vyhovuje nám, a ne soupeři. To, jestli se vyplatí vyměnit nebo ne určuje i druh pozice – proto je vhodné studovat mnoho partií silných hráčů, kde se lze naučit, kdy a jak vyměňovat figurky. Dejme si jednoduchý příklad.

2

Bílého skvělý jezdec na f5, který kontroluje několik políček v táboře černého, určitě nechce být vyměněn za špatného a neaktivního střelce na e7. Tato výměna by velmi potěšila černého, a proto si bílý raději otravného jezdce na šachovnici nechá.

Pozor na slabiny

Pod slovem slabina rozumíme většinou slabého pěšce, který nemůže být druhým pěšcem. Někdy je slabinou i zatáraná figurka, kterou je těžko chránit. Takovým slabinám se snažíme vyhnout a naopak, snažíme se je vytvořit soupeři.

3

V této ukázce si bílý vytvořil příliš mnoho slabin, které nyní nebude stíhat bránit. Přesně tomuto je třeba se ve středně hře vyhnout, abychom soupeři neusnadnili koncovku.

Pro více zajímavostí o střední hře podívejte šachové knížky.

 

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Co se stane, když šachista "padne na čas"

Co se stane, když šachista "padne na čas"

O tom, proč jsou šachové hodiny důležité, nebo dokonce o tom, co to znamená, když šachista "spadne".

Představte si dva šachisty, kteří si po ranní kávě podají ruce, udělají první tah a dohrají partii... těsně před půlnocí! Tak nějak mohl vypadat zápas mezi Howardem Stauntonem a Pierrem St. Amantem. Psal se rok 1843.

¿Es-Cierto-que-Alekhine-Perdio-su-Titulo-de-Campeon-por-Culpa-del-Alcohol-1

Od poloviny 19. století začaly snahy o zkrácení šachových zápasů. První šachové hodiny byly něco jako přesýpací hodiny, přičemž hráč, který překročil čas, neprohrál, ale - musel zaplatit pokutu!

Později, od 80. let 19. století, se začaly používat mechanické hodiny, které byly předchůdci dodnes známých analogových hodin.

Šachové hodiny se na začátku partie nastaví tak, že po jejím zahájení začne jednomu z hráčů odpočítávat čas. Když bílý provede svůj první tah, stiskne tlačítko na své straně hodin, jeho čas se zastaví a naopak začne odpočítávat čas jeho soupeři.

Bílý provede tah, stiskne tlačítko a znovu spustí soupeřův čas. A tak to jde až do konce hry. Zavedením časového limitu pro oba hráče se dosáhlo jednak toho, že šachová partie netrvá neúměrně dlouho (např. 14 hodin, jako ve výše uvedené partii z roku 1843), jednak se zavedl nový způsob ukončení partie - překročením času.

Pokud šachista řekne, že "padl" nebo prohrál "na čas", znamená to pouze to, že prohrál, protože překročil časový limit.

1f1b1b4ef011d84e906ae8feb0d22531_XL

Dříve narození šachisté si jistě vzpomenou na analogové hodiny Jantar, ikonické bílé hodiny s černými "knoflíky", které měly nad oběma ciferníky malý červený praporek.

Ten se ke konci časového limitu neúprosně zvedal a zvedal a zvedal... až ji minutová ručička donutila k volnému pádu, krátce se zachvěla a zastavila se. A pak se ozval z větší části tradiční výkřik soupeře: "Padla!". A to pro vás znamenalo nešťastný konec hry - prohru na čas.

První digitální šachové hodiny spatřily světlo světa v roce 1970, kdy je vynalezl student Cornellovy univerzity. A to změnilo šachovou hru.

Šachové hodiny si můžete prohlédnout i v Šachovém zboží E4E5, digitální nebo analogové.

Niki Vrbová, mistryně FIDE šachu žen


Líbil se vám článek? Neváhejte ho sdílet se svými přáteli.

3 tipy na vánoční dárek

3 tipy na vánoční dárek

3 tipy na vánoční dárek

Nevíte, co darovat svým blízkým pod stromeček? Máme pro vás 3 skvělé tipy na dárek nejen pro šachového nadšence, ale pro každého, kdo má rád zábavu.

1. Dřevěné šachy

Pokud hledáte něco stylového a elegantního, určitě doporučujeme dřevěné šachy, které jsou výborným dárkem pro každého, kdo zbožňuje tuto hru. Šachová souprava je vhodná do práce, do školy, na dovolené, ale i na domácí hraní. Oblíbenou dřevěnou šachovnicí je například šachovnice Zvonky z javorového dřeva.

Užijte si krásu šachu kdekoli a kdykoli s našimi dřevěnými soupravami.

DSC05787-minDSC05532-min

2. Šachové knížky

Pokud chcete, aby se vaši blízcí neustále vzdělávali a zlepšovali, skvělým dárkem je šachová knížka. Nabízíme rozmanitý výběr šachových knížek pro začátečníky, ale i velmistry. Jedním z našich tipů je série taktických diagramů Zahrej jako velmistři“, která je dobrým pomocníkem pro všechny, kteří si během pracovního nebo školního dne chtějí zpříjemnit čas a zároveň trochu potrénovat taktiku.

DSC05458-min

3. Šachové oblečení, šachové hrníčky či doplňky

Skvělý dárek pod stromeček si můžete vybrat i z našeho šachového MERCHu. Najdete zde různá kreativní a stylová trička, kšiltovky, hrníčky, klíčenky či šperky. Obdarujte své blízkým unikátním dárkem, který vykouzlí úsměv.


DSC05375-minDSC05392-min

 

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Základní principy v zahájení

Základní principy v zahájení

Základní principy v otevřeních

Otevření jsou velmi důležitou etapou v každé šachové partii. Představujeme vám 6 zlatých pravidel v otevření, která vám pomohou získat náskok ve střední hře.

Hrajte centrálními pěšci

V každém otevření bychom neměli zapomínat na centrum, na políčka d4, e4, d5 a e5. Ten, kdo bude spíše ovládat prostor ve středu šachovnice, bude mít více prostoru pro manévrování ve střední hře.

1_2

Vyvíjejte figurky směrem do centra

Nejen pěšáci (kteří nejsou považováni za figurky) by měli obsazovat centrální pole, ale také figurky. Všechny figurky by se měly snažit směřovat do centra a ne na kraj šachovnice, kde je jejich skutečná hodnota nižší.

2_2

Bílý kůň na f3 směřuje do centra a navíc ovládá více políček než černý kůň na a6, který nemá pod kontrolou ani jedno políčko z hlavního centra. Bílého kůň se později v partii ukáže jako silnější.

Netahejte stejnou figurkou vícekrát

Jakmile v otevření už potáhneme jednou figurkou, určitě bychom jí neměli táhnout znovu, pokud to není potřebné pro účely výměny nebo napadení. Je mnohem důležitější snažit se do hry zapojit i ostatní figurky, aby všechny mohly spolupracovat ve střední hře.

Figurky > pěšáci

Figurky mají větší hodnotu než pěšáci, proto je vždy lepší vyvinout figurku nebo ji vylepšit. Jakmile jednou pohneme pěšcem, už ho zpátky nikdy nevrátíme. Proto je třeba každý tah pěšcům pořádně zvážit.

Krále je třeba schovat do bezpečí

Rošáda je jeden z nejhlavnějších tahů, které nesmí chybět v otevření. Krále je třeba stáhnout z centra šachovnice do jednoho z rohů, aby mu nehrozilo později žádné nebezpečí. Další výhodou rošády je, že se spící věž dostane do hry a může se zdvojit s druhou.

Nechoďte s dámou na výlety

Dáma by měla v otevření ve většině případů zůstat na svém místě a zapojit se do hry až ve střední hře. Přednost by tedy měl mít vývin lehkých figurek (střelec a kůň), boj o centrum a schování krále do bezpečí.

Dodržíte-li tyto základní principy v otevřeních a umístíte pěšáky a figurky na správná místa, získáte do střední hry mnoho benefitů. Pokud vás soupeř v otevření překvapí a nebudete vědět jak reagovat, určitě si vzpomeňte na tato pravidla, která platí pro každé otevření.

 

Pro více zajímavostí se podívejte na šachové knížky, a pokud vás zajímají konkrétní šachová otevření, dočtete se o nich v knížce rozebírající polootevřené nebo zavřené hry.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Jak dát šach-mat dvěma věžemi

Jak dát šach-mat dvěma věžemi

Jak dát šach-mat dvěma věžemi

Matování dvěma věžemi je jednoduché a dokonce rychlejší než matování dámou. Ukažme si, jak využít dvě věže k rychlému matování soupeřova krále.

Způsob matování

Při matování dvěma věžemi se snažíme postupně odříznout soupeřovu králi řadu nebo sloupec. V tomto případě však krále nevyužíváme a může zůstat celou dobu na stejném políčku. Podívejte se na příklad, kde jsou naše figurky v základní pozici a soupeřův král ve středu šachovnice.

1_1

Jdeme tedy tlačit soupeřova krále na kraj a postupně mu brát prostor k pohybu. Pro jednoznačnější ukázku začněme tahem Va4.

2_1

Věž jedním tahem odřízla černému králi polovinu šachovnice. Po černého tahu Kd5 použijeme druhou věž, abychom černého krále tlačili na osmou řadu.

3_1

Tahem Vh5 se obdélník zmenšil, což znamená, že má černý méně políček na výběr a je tlačen ke kraji šachovnice. Jak byste pokračovali po tahu Kc6?

4_2

Pokud jste mysleli na tah Va6, mysleli jste správně. Pomocí šachu nutíme krále ustoupit na sedmou řadu, čímž se blížíme k finální destinaci.

5_2

Po tahu Kb7 je třeba být opatrný, protože černý napadl naši věž. Toto je jediný moment, kde nemůžeme pokračovat v našem plánu a věží musíme ustoupit. Důležité je, abychom věží ustoupili co nejdál od černého krále, aby nám ji znovu nenapadl. Nejrozumnější tah je tedy Vg6.

6_2

Věží tedy ustupujeme a po Kc7 pokračujeme v našem plánu.

7_1

Tímto šachem černého krále zatlačíme na osmou řadu. Jelikož už neexistuje devátá rada, černý král se musí smířit s tím, že dalším tahem dostane mat. Je jedno, kam se černý král uhne - matu na g8 už nelze předejít.

8_1

Šach mat. Všimněme si, že bílý král při matování nebyl vůbec potřebný. Dvě věže jsou dostatečně silné na to, aby matovaly samy.

Toto matování je podobné matování dámy s věží. Jediný rozdíl je, že nastane moment, kdy soupeř jednu z našich věží napadne (protože věže pracují tak, že se navzájem nekryjí). Pouze tehdy přerušíme odřezávání prostoru soupeřovu králi a uhneme věží. Po uhnutí pokračujeme v odřezávání, dokud soupeřova krále nedotlačíme na kraj šachovnice, kde následně dáme mat.

Pro procvičení vám přinášíme 3 pozice, kterými si procvičíte matování dvěma věžemi.

Jak černý na tahu nejrychleji vyhraje?

9_1

Jak nejlépe využít věže, aby co nejrychleji daly mat?

10_1

Jaký postup zvolit, když se černé věže takto kryjí?

11_1

Více takových zajímavostí se dočtete například v šachových knížkách nebo doporučujeme podívat i šachové počítače, se kterými se dají maty trénovat.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Jak dát šach-mat dámou

Jak dát šach-mat dámou

Mezi šachové základy, které bychom se měli naučit mezi prvními, patří mat dámou. Je to nejčastější matování, které se nám v partiích vyskytuje. Pojďme spolu zjistit, jak na to.

Maty dámou

Při matování dámou se snažíme dostat soupeřova krále do jednoho z rohů šachovnice nebo na kraj, kde si později za pomoci našeho krále připravíme mat.

Mat v rohu šachovnice vypadá takto - náš král kryje dámu, která dává černému králi mat.

1

Mat na kraji šachovnice můžeme dát králi na první nebo osmé řadě, stejně jako na a-sloupci nebo h-sloupci.

V tomto případě je bílá dáma opět kryta králem a dává mat.

2

U tohoto matu je dáma samostatná - dává mat bez krytí bílým králem. Bílý král však omezuje úniková políčka černého krále.

3 

Jak takovou matovou past dosáhneme?

Je důležité myslet na tyto 3 kroky:

1. Naší dámou tlačit soupeřova krále do rohu šachovnice.
2. Využitím naší dámy udržet soupeřova krále v rohu.
3. Našim králům se přiblížit k soupeřovu králi a dát mat.

Krok 1

Nejprve chceme soupeřovu králi postupně odřezávat políčka, aby měl co nejmenší možnosti pohybu.

Představme si, že soupeřův král se právě nachází v centru šachovnice, tedy musíme více tahy tlačit tohoto krále do rohu.

4_1

Dámou postupně tlačíme krále na kraj tak, že mu odřízneme každým tahem více a více políček. Náš král zatím zůstává na místě, protože jeho využití nastane až v kroku 3. Začneme tedy tím, že naši dámu přiblížíme k soupeřovu králi, a zároveň mu omezíme pohyb. Pro snadné pochopení začneme tahem dámou na g4.

5_1

Černý král je nyní uvězněn v menším obdélníku, protože mu bílá dáma jedním tahem odsekla půlku šachovnice. Po tahu černého krále na d5 dáma znovu pokračuje v odřezávání políček, čímž zmenšuje obdélník, a zároveň i možnosti pohybu černého krále.

6_1

Černému králi postupně dochází kyslík, má méně a méně políček, na které může jít. Po tahu černého krále na c6 pokračujeme znovu tímto způsobem.

Zkusíte uhodnout, kam potáhneme dámou, abychom černému králi opět zmenšili možnosti pohybu?

7

Dáma na e5 (nebo i d4). Černý král má ještě méně kyslíku. A teď čas na tajemství – naši dámu v podstatě využíváme jako jezdce. Vždy dámou odřízneme soupeřovu králi políčka tak, jako bychom jezdcům dávali šachy, tedy do písmenka L. No nejsou ty šachy úžasné?

8

Pokračujeme, dokud černého krále nedotlačíme do rohu.

9

Krok 1 docílený - král je zatlačen do rohu a zůstává mu jen jedno políčko na pohyb. Ale pozor na pat, tedy aby nenastala situace, že soupeřův král nemá žádné políčko, kam se může pohnout.

Kroky 2 a 3

V druhém kroku je důležité nehýbat dámou, protože již splnila svoji funkci. A protože dáma sama o sobě nedokáže dát mat, přichází zapojení krále – krok 3.

Králem postupně přejdeme k naší dámě, abychom vytvořili matovou síť.

10

Matovou síť vytvoříme tak, že podpoříme naši dámu, aby mohla dát mat na políčku b7 nebo b8. K tomu však potřebujeme našeho krále dostat na jedno z vyznačených políček.

11

Jelikož políčko c6 je nejblíž a my chceme vyhrát co nejrychleji, našim králem přijedeme na c6 a dáme mat na b7.

12

A přichází mat, který jsme mohli vidět na úplně prvním obrázku – mat v rohu.

13

Většinou je nejjednodušší dotlačit soupeřova krále do rohu, aby měl stále jen jedno políčko na pohyb. Mat na kraji šachovnice většinou vychází z pozice, která nám vznikne. Ukažme si příklad.

14

Vznikne-li nám v partii taková pozice, není nutné tlačit černého krále do rohu. Můžeme využít jiný druh matu dámou - mat na kraji šachovnice. Nyní máme 2 možnosti.

Můžeme dát mat na g5 s tím, že král kryje naši dámu, tak jak jsme se naučili na druhém obrázku.

15

Nebo si můžeme vybrat mat na h8. Dáma dává mat a náš král jí pomáhá odříznout políčka, kam by mohl ustoupit černý král - tak jak jsme viděli na třetím obrázku.

16

Vyberte si šachovnici, zkuste si různé pozice a různé druhy matů dámou. Nejlépe se naučíte, když si to sami vyzkoušíte. :)

Na závěr jsme si pro vás připravili malý testík se dvěma pozicemi, kde si můžete ověřit, zda jste správně pochopili vytváření matové pasti.

Test 1: Jak dá černý co nejrychleji mat?

diagram1

Test 2: Kam se přiblížíme černým králem, abychom co nejrychleji zvítězili?

diagram2

Více takových zajímavostí se dočtete například v šachových knížkách anebo doporučujeme podívat se i na šachové počítače, se kterými lze maty trénovat.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu


Líbil se Vám článek? Neeváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Speciální tahy v šachu

Speciální tahy v šachu

Kromě klasických a obyčejných tahů v šachu existují i magické momenty – netradiční a zajímavé tahy. Pojďme se na ně spolu podívat a vysvětlit si příběh za každým z nich.

Tah pěšcem o 2

Za normálních okolností táhneme pěšcem dopředu o jedno políčko, až na jedinou výjimku – když je pěšec v základním postavení na druhé (ze strany bílého) nebo sedmé (ze strany černého) řadě. Pouze tehdy lze pěšce posunout o 2 políčka, pak už s ním táhneme jen o jedno.

Rošáda

Dalším neobvyklým tahem je rošáda. Jsme zvyklí, že se král hýbe o jedno políčko do všech stran, ale v tomto případě se pohne o dvě na královském nebo na dámském křídle.

1

V tomto příkladu z otevření sicilské obrany došlo k momentu, kde bílý nejraději dělá rošádu na dámském křídle (dlouhou rošádu) a černý na královském (krátkou rošádu).

2

Král se tedy výjimečně v tomto případě pohnul o dvě políčka, a zároveň se vyměnil s věží. Podmínkou však je, že rošáda musí být pro krále i věž úplně první tah v partii a takovou magii lze zahrát jen jednou.

K čemu je vlastně dobrá rošáda? Je to jednoduché – chráníme naši nejdůležitější figurku a ustupujeme jí z hlavního děje v centru šachovnice. Tím je pro soupeře těžší na nás zaútočit a jako bonus zapojujeme do hry věž, která smutně čeká v rohu od začátku partie.

Proměna pěšce

Co se stane s pěšcem, který procestuje celou šachovnici a skončí na poslední řadě? Byla by škoda, kdyby tam zůstal jen stát nebo by byl donucen jen tak odejít. Proto pěšec, který se úspěšně dostane na poslední řadu - pro bílého osmou, pro černého první, se promění v jakoukoli figurku (kromě krále, ten je vždy jen jeden:) )

3

Pěšci jsou připraveni postoupit na poslední řadu a zázračně se proměnit v silnější figurku. Na jakou to bude?

4

Je to vždy jen na nás, můžeme si postavit jakoukoli figurku, která se nám právě hodí do party. Nejčastěji je stavěná dáma, protože je nejsilnější figurkou na šachovnici.

En passant nebo „braní mimochodem“

Tento speciální tah je snad nejzajímavější. Slovo „en passant“ pochází z francouzštiny, což můžeme přeložit jako „braní mimochodem“. Braní mimochodem funguje jen u pěšců, kteří již provedli jiný speciální tah – pohyb o 2 políčka z druhé nebo sedmé řady. Ukažme si to na příkladu:

5

V této koncovce se bílý rozhodne potáhnout svým pěšcům z e2 na e4, o 2 políčka.

6

Jedině teď má černý možnost vzít tohoto pěšce – zahrát fxe3.

7

Je to takový zázrak, jako by se ten pěšec z e2 neposunul o dvě políčka, ale jen o jedno - na e3. Také by černý pěšec vyhodil tohoto pěšce a pozice by vypadala úplně stejně, jako na obrázku výše.

Aby tento fascinující tah byl možný, musí se soupeřův pěšec pohnout o dvě políčka najednou ze startovací řady, náš pěšec se musí nacházet na páté (pokud jsme bílí) nebo na čtvrté (pokud jsme černí) řadě. En passant musí být potažen hned, jak náš soupeř potáhne pěšcům o dvě políčka, protože na další tah už pozbývá platnosti.

Více takových zajímavostí se dočtete například v šachových knížkách nebo doporučujeme podívat se i na šachy vhodné pro děti.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu

 

Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

 

Jak hrát online šachy

Jak hrát online šachy

Jak se zlepšit v šachu na internetu?

Šach se v dnešní době výrazně přesunul do online prostředí, kde velké množství lidí baví hrát nejčastěji rapid, blitz či bullet partie. Přinášíme vám 5 tipů, jak hrát online šachy lépe.

Zlepšujte se v taktice

V blitz nebo dokonce bullet partiích, kde se táhne velmi rychle, je důležité zpozorovat taktickou kombinaci, když se na šachovnici objeví. Je proto důležité trénovat šachové diagramy a učit se rychle najít to nejlepší řešení.

Analyzujte partie

Nejlépe se učíme ze svých chyb, a proto je klíčové po odehrání partie se na ni alespoň na chvíli „mrknout“. Nejvíce se naučíme z proher, ale i při analýze vaší vyhrané partie můžete zjistit, že se dalo vyhrát mnohem dříve.

lichess analyza-min

Šetřete čas v otevřeních

Mnoho z nás zná první tahy nazpaměť – nemusíme nad nimi nijak uvažovat. Čím dříve tyto tahy potáhnete, tím více času ušetříte pro důležitější okamžiky ve hře. Snažte se proto zlepšovat se i v otevřeních a co nejrychleji táhnout to, co už máte předem naučené.

„Předtahujte“

Platformy jako chess.com a lichess.org umožňují svým uživatelům tzv. pre-move, tedy předtah. Pokud víte, že vám soupeř pravděpodobně vymění figurku nebo víte, jaký další tah chcete zahrát, jednoduše ho zatáhněte, dokud je soupeř na tahu.

Lichess_homepage-min

Sledujte šachové streamery

Spousta top hráčů nebo hráček, jako je například velmistr Hikaru Nakamura, hrávají šachy na internetu, během čehož komentují a vysvětlují své tahy. Sledováním jejich partií a jejich analýz se také můžete hodně naučit a zároveň i pobavit.

zo36uu1qry261-min

Tip na závěr

Příjemným pomocníkem pro propojení online světa šachu a offline světa je šachový počítač Pegasus. Šachovnici si jednoduše spárujete přes bluetooth s mobilní šachovou aplikací a v reálném čase hrajete na normální šachovnici online šachy. Najdete ji samozřejmě také v šachovém zboží e4e5.

5836-5

Podívat se na šachový počítač Pegasus

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu

Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Jak Garry Kasparov změnil svět počítačů

Jak Garry Kasparov změnil svět počítačů

Ve 35. patře Equitable Center v Midtown Manhattan se hrál šachový zápas. V sázce byla výhra 1,1 milionu dolarů. Bylo to 11. května 1997.

Mistr světa v šachu Garry Kasparov, který je dodnes považován za jednoho z nejlepších šachistů všech dob, svraštil obočí během šesté partie v zápase proti šachovému počítači IBM Deep Blue. Poté vstal a odešel.

Během devíti dnů člověk soutěžil s počítačem. Vyhrál počítač.

Tato celosvětově sledovaná událost před 25 lety, poprvé, kdy počítač zvítězil nad mistrem světa v šachu, ukázala jeden z největších úspěchů v oblasti umělé inteligence od 50. let minulého století.

Dnešní šachové počítače s nárůstem výpočetního výkonu a programovacích technik překonávají Deep Blue s přehledem. Jak? Jsou podporovány AI (umělou inteligencí), která se učí, zatímco Deep Blue spoléhal hlavně na naprogramované pozice šachu.

Tento zlomový moment v roce 1997 nejen upevnil postavení IBM jako inovátora AI, ale vedl také k posunu vpřed.

Není pochyb o tom, že AI udělala pozoruhodný pokrok, řekl Campbell. „Vidíme to každý den. Vidíme to v našich chytrých telefonech a v mnoha aplikacích, které používáme online, za kterými je AI. Velká část tohoto pokroku byla založena na neuronových sítích.

Umělé neuronové sítě napodobují mozek způsobem, jakým si navzájem vysílají signály. Avšak i přes své pokroky není AI tak dobrá jako lidé, pokud jde o uvažování zdravým rozumem nebo strategické a kreativní myšlení. Campbell řekl, že zůstávají „mezery v tom, co tyto druhy systémů dokážou“.

Jedním z pokroků je „přenést zkušenosti, které jsme měli se symbolickou AI (uvažování) a spojit je s neuronovou AI (učení), abychom vyvinuli neuro-symbolickou AI,“ řekl.

deepblue-kasparov

Podle IBM „spojením těchto dvou AI budujeme novou třídu, která bude mnohem výkonnější než součet jejích částí. Věříme, že tyto systémy ohlásí novou éru AI, kde se stroje mohou učit více než lidé, a to spojením slov s obrázky a zvládnutím abstraktních pojmů.“

Campbell si myslí, že umělá všeobecná inteligence (AGI) – kde se počítače mohou flexibilně učit, jednat a myslet jako lidé – je dosažitelná. Dodává však, že tato „super inteligence přesahující jakoukoli lidskou schopnost“ je vzdálena desítky let.

Navzdory všem svým pokrokům zůstávají dnešní systémy AI „úzké“, což znamená, že jsou výborné pro konkrétní úkoly.

„Deep Blue hraje pouze šachy. Pokud i jen trochu změníte pravidla, musíme se vrátit k rýsovacímu prknu, abychom vytvořili nový systém,“ řekl Campbell. "Podobně i současné systémy AI mají tendenci být velmi úzké."

Campbellův pohled je podobný jako Kasparovův, který nyní upřednostňuje spolupráci mezi lidmi a AI. „Po zápase jsem získal spoustu inspirace z mých partií proti Deep Blue,“ řekl v roce 2017 v Ted Talk. "Jak říká staré ruské přísloví, pokud je nedokážeš porazit, přidej se k nim."

Zápas z roku 1997 byl vlastně odvetou. Kasparov poprvé nastoupil proti Deep Blue v roce 1996 ve Philadelphii, kde přesvědčivě zvítězil v zápase na šest partií 4:2. O rok později IBM požádalo o další zápas v New Yorku. V roce, který předcházel druhému zápasu, se tým IBM věnoval zlepšování schopností Deep Blue.

"Hodně jsme se naučili ze zápasu v roce 1996," řekl Campbell. K vítězství proti Kasparovovi v roce 1997, Deep Blue použil svůj čistý výpočetní výkon k výhře: 100 až 200 milionů zanalyzovaných tahů za vteřinu. 3,5-2,5.

Kasparov_vs_Deep_Blue (14)

Zbytek, jak se říká, je historie. 

Nabídka šachových počítačů

 

Foto aibusiness.com, připravil Michal Vrba


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.