Při nákupu nad 790 Kč doprava zdarma.

Šachárna, Strana 2

Jak hrát online šachy

Jak hrát online šachy

Jak se zlepšit v šachu na internetu?

Šach se v dnešní době výrazně přesunul do online prostředí, kde velké množství lidí baví hrát nejčastěji rapid, blitz či bullet partie. Přinášíme vám 5 tipů, jak hrát online šachy lépe.

Zlepšujte se v taktice

V blitz nebo dokonce bullet partiích, kde se táhne velmi rychle, je důležité zpozorovat taktickou kombinaci, když se na šachovnici objeví. Je proto důležité trénovat šachové diagramy a učit se rychle najít to nejlepší řešení.

Analyzujte partie

Nejlépe se učíme ze svých chyb, a proto je klíčové po odehrání partie se na ni alespoň na chvíli „mrknout“. Nejvíce se naučíme z proher, ale i při analýze vaší vyhrané partie můžete zjistit, že se dalo vyhrát mnohem dříve.

lichess analyza-min

Šetřete čas v otevřeních

Mnoho z nás zná první tahy nazpaměť – nemusíme nad nimi nijak uvažovat. Čím dříve tyto tahy potáhnete, tím více času ušetříte pro důležitější okamžiky ve hře. Snažte se proto zlepšovat se i v otevřeních a co nejrychleji táhnout to, co už máte předem naučené.

„Předtahujte“

Platformy jako chess.com a lichess.org umožňují svým uživatelům tzv. pre-move, tedy předtah. Pokud víte, že vám soupeř pravděpodobně vymění figurku nebo víte, jaký další tah chcete zahrát, jednoduše ho zatáhněte, dokud je soupeř na tahu.

Lichess_homepage-min

Sledujte šachové streamery

Spousta top hráčů nebo hráček, jako je například velmistr Hikaru Nakamura, hrávají šachy na internetu, během čehož komentují a vysvětlují své tahy. Sledováním jejich partií a jejich analýz se také můžete hodně naučit a zároveň i pobavit.

zo36uu1qry261-min

Tip na závěr

Příjemným pomocníkem pro propojení online světa šachu a offline světa je šachový počítač Pegasus. Šachovnici si jednoduše spárujete přes bluetooth s mobilní šachovou aplikací a v reálném čase hrajete na normální šachovnici online šachy. Najdete ji samozřejmě také v šachovém zboží e4e5.

5836-5

Podívat se na šachový počítač Pegasus

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu

Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Jak Garry Kasparov změnil svět počítačů

Jak Garry Kasparov změnil svět počítačů

Ve 35. patře Equitable Center v Midtown Manhattan se hrál šachový zápas. V sázce byla výhra 1,1 milionu dolarů. Bylo to 11. května 1997.

Mistr světa v šachu Garry Kasparov, který je dodnes považován za jednoho z nejlepších šachistů všech dob, svraštil obočí během šesté partie v zápase proti šachovému počítači IBM Deep Blue. Poté vstal a odešel.

Během devíti dnů člověk soutěžil s počítačem. Vyhrál počítač.

Tato celosvětově sledovaná událost před 25 lety, poprvé, kdy počítač zvítězil nad mistrem světa v šachu, ukázala jeden z největších úspěchů v oblasti umělé inteligence od 50. let minulého století.

Dnešní šachové počítače s nárůstem výpočetního výkonu a programovacích technik překonávají Deep Blue s přehledem. Jak? Jsou podporovány AI (umělou inteligencí), která se učí, zatímco Deep Blue spoléhal hlavně na naprogramované pozice šachu.

Tento zlomový moment v roce 1997 nejen upevnil postavení IBM jako inovátora AI, ale vedl také k posunu vpřed.

Není pochyb o tom, že AI udělala pozoruhodný pokrok, řekl Campbell. „Vidíme to každý den. Vidíme to v našich chytrých telefonech a v mnoha aplikacích, které používáme online, za kterými je AI. Velká část tohoto pokroku byla založena na neuronových sítích.

Umělé neuronové sítě napodobují mozek způsobem, jakým si navzájem vysílají signály. Avšak i přes své pokroky není AI tak dobrá jako lidé, pokud jde o uvažování zdravým rozumem nebo strategické a kreativní myšlení. Campbell řekl, že zůstávají „mezery v tom, co tyto druhy systémů dokážou“.

Jedním z pokroků je „přenést zkušenosti, které jsme měli se symbolickou AI (uvažování) a spojit je s neuronovou AI (učení), abychom vyvinuli neuro-symbolickou AI,“ řekl.

deepblue-kasparov

Podle IBM „spojením těchto dvou AI budujeme novou třídu, která bude mnohem výkonnější než součet jejích částí. Věříme, že tyto systémy ohlásí novou éru AI, kde se stroje mohou učit více než lidé, a to spojením slov s obrázky a zvládnutím abstraktních pojmů.“

Campbell si myslí, že umělá všeobecná inteligence (AGI) – kde se počítače mohou flexibilně učit, jednat a myslet jako lidé – je dosažitelná. Dodává však, že tato „super inteligence přesahující jakoukoli lidskou schopnost“ je vzdálena desítky let.

Navzdory všem svým pokrokům zůstávají dnešní systémy AI „úzké“, což znamená, že jsou výborné pro konkrétní úkoly.

„Deep Blue hraje pouze šachy. Pokud i jen trochu změníte pravidla, musíme se vrátit k rýsovacímu prknu, abychom vytvořili nový systém,“ řekl Campbell. "Podobně i současné systémy AI mají tendenci být velmi úzké."

Campbellův pohled je podobný jako Kasparovův, který nyní upřednostňuje spolupráci mezi lidmi a AI. „Po zápase jsem získal spoustu inspirace z mých partií proti Deep Blue,“ řekl v roce 2017 v Ted Talk. "Jak říká staré ruské přísloví, pokud je nedokážeš porazit, přidej se k nim."

Zápas z roku 1997 byl vlastně odvetou. Kasparov poprvé nastoupil proti Deep Blue v roce 1996 ve Philadelphii, kde přesvědčivě zvítězil v zápase na šest partií 4:2. O rok později IBM požádalo o další zápas v New Yorku. V roce, který předcházel druhému zápasu, se tým IBM věnoval zlepšování schopností Deep Blue.

"Hodně jsme se naučili ze zápasu v roce 1996," řekl Campbell. K vítězství proti Kasparovovi v roce 1997, Deep Blue použil svůj čistý výpočetní výkon k výhře: 100 až 200 milionů zanalyzovaných tahů za vteřinu. 3,5-2,5.

Kasparov_vs_Deep_Blue (14)

Zbytek, jak se říká, je historie. 

Nabídka šachových počítačů

 

Foto aibusiness.com, připravil Michal Vrba


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

V Kersku vyhrál Navara

V Kersku vyhrál Navara

Nejlepší český šachista, velmistr David Navara předvedl své šachové umění na VII. ročníku open-air turnaje v rapid šachu, který se uskutečnil v sobotu 17. 6. 2023 v Bungalovech Kersko.

354936836_10218184794171556_6640567083436147002_n

Navara (1. Novoborský šachový klub) v sedmikolovém klání dokázal porazit šest soupeřů a jen s jedním remizoval a z rukou starosty obce Hradištko - Kersko pana Vlastimila Šestáka tak mohl převzít pohár pro vítěze.

Turnaje se zúčastnilo 44 hráčů z ČR i ze zahraničí včetně dvanácti nositelů mezinárodních šachových titulů. Vedle vítěze Navary bylo možné obdivovat partie GM Vojtěcha Pláta, GM Miloše Jirovského nebo několika Mezinárodních a FIDE Mistrů.

IMG_1104

Druhé místo z VI. ročníku kerského turnaje obhájil FM Gustav Brejník z Šachového klubu Slavia Kroměříž, který ještě v posledním, sedmém kole bojoval s Navarou o celkové prvenství. Partie však skončila remízou, což Brejníkovi přineslo "pouze" stříbrnou medaili. Na třetím místě se umístil IM Jakub Půlpán z klubu JOLY Lysá nad Labem.

IMG_1092-5

Nejlépe hrajících hráčem ze zahraničí byl IM Thomas Casper z Německa, který obsadil čtvrtou příčku. Zlatý pohár za vítězství v kategorii do 15 let si domů z Kerska odvezl Denis Martínek z pražského klubu ŠK Bohnice.

354470448_10223825987213472_5238070416405053482_n

Bližší informace o turnaji je možné najít na webu pořadatelů: sachy-kersko.cz

Autor: David Židlický, ředitel

Jak nejrychleji vyhrát v šachu?

Jak nejrychleji vyhrát v šachu?

Jak nejrychleji vyhrát v šachu?

Mat bláznů

Otázka, se kterou se setkáváme velmi často. Pojďme tuto otázku rozlousknout jednou provždy. Nejkratší šach-mat lze dát soupeři už druhým tahem. Důležité je si uvědomit, že jeden tah = potáhnutí bílého a potáhnutí černého.

Paradoxně, nejrychleji v šachové partii umí vyhrát černý. Tento mat se nazývá také "mat bláznů". Vzniká po hrubé chybě bílého, a to hned na začátku partie. Pojďme se spolu podívat na šachovou partii, ve které se mat bláznů může vyskytnout.

1

Bílý zahájil partu pěšcem na pole f4. Na tomto není nic špatného. Bílý se snaží bojovat o centrum šachovnice.

2

Černý odpovídá tahem královským pěšcům na e6. Rád by také bojoval o centrum šachovnice, ale pokud by zahájil svůj postup o dvě pole, bílý by ho mohl hned vyhodit.

3

G4?? Pozor, nejde o překlep. V šachu označení tahu dvěma otazníky znamená hrubou chybu. A té se v tuto chvíli dopouští bílý. Vyráží do imaginárního útoku svým druhým pěšcem na pole g4.

4_1

A v tomto momentě vchází na scénu černého dáma. S rachotem se vyřítí na pole h4. Šachuje bílého krále, přičemž ten je proti šachu bezmocný. Dámu nemůže žádnou figurou vyhodit, také do její palby neumí předložit některého z poddaných a sám nemá dostatek prostoru, aby z šachu ustoupil. Šachy-mat. Parta končí, přičemž pořádně ani nezačala.

Šustermat

I vy jste už někdy slyšeli o šustermatu? Jedná se o poměrně rychlý mat, pro změnu bílými figurami. S tímto typem matového útoku se pravidelně setkáme hlavně mezi začátečníky. Ti, kteří tento mat znají, sbírají skalpy své nepozorné soupeře.

5

Bílý zahajuje partu královským pěšcům na pole e4 a obsazuje centrum šachovnice.

6

Černý odpovídá stejnou mincí a pozice je v rovnováze.

7

Bu, bu, bu! Prudký výpad dámou na pole h5 vystraší nejednoho šachistu. Dáma zaútočila na centrálního pěšce, kterého se chystá vyhodit a dokonce šachovat černého krále. Nenápadně však pokulhává po jiném cíli a tím je pěšec na poli f7, bránící krále.

8

Černý přivádí jezdce do obrany centrálního pěšce e5 a na první pohled bere bílému vítr z plachet.

9

Bílý natáhl tětivu luku svého střelce na poli c4 a zaútočil opět na pěšce f7, bránícího černého krále.

10

Černému dochází trpělivost a vysouvá jezdce na pole f6, aby odehnal bílého dámu a vyřešil vznikající komplikace na šachovnici.

11

A na tohle přesně bílý čekal. Jeho dáma vyhazuje bezradného pěšce na poli f7 a černému králi zasazuje doslova polibek smrti. Krytá z dálky střelcům nemůže být králem ani jinou figurou vyhozena a černý král nemá žádný prostor, kam by se schoval.

Černý vyvěšuje bílou vlajku a partie končí, jako po pěkné spolupráci dvou hokejových útočníků v přesilovce, kteří dávají vítězný gól.

Pokud se vám tato ukázka líbí, budeme vděční za její sdílení. A pokud byste chtěli vidět více rychlých, útočných partií, určitě bych vám doporučil knížku Šachové miniaturky. 

Oblíbené dřevěné šachy

 

Autor: Michal Vrba, spolumajitel Šachového obchodu a šachový trenér dětí a mládeže

Jak hrát šachy - základní pravidla

Jak hrát šachy - základní pravidla

Jak správně "otočit" šachovnici?

Na začátku hry je šachovnice položena tak, že každý hráč má bílý čtverec v pravém dolním rohu.

Správné postavení šachových figur

Figurky jsou pak naskládané na první a druhou řadu resp. na sedmou a osmou řadu. Na druhé a sedmé řadě stojí vždy pěšáci. Věže jdou do rohů, pak jezdci vedle nich, následují střelci a nakonec dáma, která vždy jde na svou barvu (bílá dáma na bílou, černá dáma na černou). Nejčastější chybou bývá právě opačné, resp. vyměněny postavení krále a dámy.

Jak se hýbou šachové figurky?

Jak táhne jezdec

Jezdci se pohybují zcela jiným způsobem než ostatní figury - do písmene "L". Nebo také bychom mohli říci jedno políčko rovně a jedno šikmo. Jezdci jsou také jedinými figurami, které mohou přeskakovat jak naše tak i soupeřovy figurky.

Tah jezdcem je obecně nejtěžší, proto je dobré začít s učením právě s touto figurkou.

Zajímavostí je, že jezdec se z bílého pole dokáže vždy skočit pouze na černé pole a naopak.

Jak táhne střelec?

Střelec se může hýbat tak daleko, jak chce, ale jen diagonálně. Každý střelec začíná na jedné barvě a musí na té barvě vždy zůstat.

Říkáme jim také bílopolní nebo černopolní střelec. Střelci dobře spolupracují, protože společně kryjí bílá i černá pole.

Jak táhne věž?

Věž se může pohybovat tak daleko, jak chce, ale jen dopředu, dozadu a do stran. Věže označujeme jako jako "těžké" figury a když se vzájemně kryjí, jejich síla roste.

Jak táhne dáma?

Dáma je nejsilnější figurka. Může se posouvat v libovolném směru - dopředu, dozadu, do stran nebo diagonálně - tak daleko, pokaď jí nestojí v cestě jiná vlastní figurka.

Soupeřovu figurky vyhazuje a zůstává stát na jejím místě. Zjednodušeně bychom mohli říci, že dáma kombinuje pohyb střelce a věže.

Jak táhne král?

Král je nejdůležitější figurka, ale je jedna z nejslabších. Král může jít jen o jedno políčko do kterékoliv strany. Král se nikdy nemůže posunout do šachu (kde by mohl být vyhozen).

Když je král napaden jinou figurou, nazývá se to "šach".

Jak táhne pěšec?

Pěšáci jsou neobvyklí, protože se hýbou a berou rozdílnými směry: hýbou se dopředu, ale berou diagonálně. Pěšáci sa mohou hýbat jen o jedno políčko dopředu, kromě prvního tahu, kdy se mohou posunout o dvě pole.

Pěšáci mohou brát jen diagonálně (šikmo) dopředu. Nikdy se nemohou hýbat nebo brát jiné figury dozadu. Pokud je přímo před pěšákem jiná figura, nemůže se pěšec dále hýbat ani tu figuru vyhodit.

Vyberte si z oblíbených dřevěných šachů

Autor: Michal Vrba, šachový trenér 

Spokojení lidé jsou naše priorita

Spokojení lidé jsou naše priorita

Teprve nedávno jsme si našli ve skladu šachového zboží takový pěkný pozdrav od našeho kolegy Janka. Kalendář nám zpříjemňuje každodenní povinnosti a jeho slova nás natolik potěšila, že jsme se rozhodli se s vámi o ně podělit.

PS. Ano, Janko je stejně jako další kolegové navíc šachista :-)

Obrázok článku

"Drazí kolegové,

děkuji vám za rychlé a pohodlné přijetí do kolektivu šachového zboží. Vážím si toho, i toho, ze šachové zboží není jen obyčejný obchod. Takové vztahy bych někde například v obchodním řetězci těžko měl :-)

Berte tento kalendář jako něco ke zpříjemnění a v případě nervů i jako první pomoc.

Ještě jednou děkuji

Janko

PS. Všechny fotky jsem vyrobil během toulek. Žádná není z internetu."

Online šach

Online šach

V blogu o online šachu si ukážeme možnosti a formy a specifika, hraní šachu online.

Šachy na online platformách

K nejpopulárnějším hracím platformám šachu patří chess.com a lichess.org.

Oba šachové servery nabízejí kromě okamžité možnosti zahrát si šachovou partii i velkou škálu doplňků na šachový trénink, hraní v týmech, výukové lekce šachu, možnost streamování partií, sledování nejsilnějších šachových akcí světa a pod.

Lichess_homepage

Výhody šachista získá po registraci na platformách. Lichess je celý zdarma a bez reklam, přičemž je možnost „stát se donorem“.

Chess.com nabízí možnost předplacení členství, čímž se odemknou doplňkové funkcionality, a hráč se zbaví zobrazovaných reklam.

chesscom 

K dalším známým šachovým portálům, na kterých najde šachista vše potřebné, ale nejčastěji se využívají například k šachovým přenosům z šachové olympiády nebo jiných významných akcí, patří chess24.com nebo chessbase.com.

Online šachy ,offline šachy, nebo oba současně?

Dnes už šachové herní platformy poskytují pohodlné a zajímavé propojení s offline šachovým světem. A to nejen z pohledu šachových online přenosů z OTB (over the board), nebo „živých“, šachových akcí.

pegasus

Spousta šachistů využívá možnost propojení online hry z pohodlí svého domova, na klasické 3D šachovnici, s kýmkoli na světě.

Takových řešení je již v současnosti poměrně mnoho. K cenově nejdostupnějším a zároveň technicky nejjednodušším, určitě patří šachy DGT Pegasus. Stačí vám k němu mobil, kterým propojíte šachovnici přes bluetooth s vaší oblíbenou šachovou aplikací a hrajete.

Tak jak? Podlehli jste i vy kouzlu a možnostem hraní šachu online, nebo zůstáváte zarytým fanouškem offline světa?

Šachové počítače v Šachovém zboží

Autor: Michal Vrba, šachový trenér

Příznivci bleskových šachových partií hráli jako o život

Příznivci bleskových šachových partií hráli jako o život

Starý šachový vtip, možná trochu otřepaný, říká následující: Jeden muž se druhého zeptá (nebo jedna žena té druhé) „Umíš hrát šachy?“ Na tom, jestli zazní ano či ne vlastně nezáleží, protože ať zazní pozitivní nebo zamítající odpověď, následuje vždy jen jedno „Tak táhni“.

DSC_8628

V Litomyšli se opravdu tahalo šachovými figurkami o sto šest a s větrem o závod, protože v salonku restaurace Slunce bylo otevřené okno, a tak všem hráčům bystřil mozek jarní vánek.

Hrály se bleskové partie, takže byla všudypřítomná rychlost, dynamika a energie. Šachy jsou zkrátka ve městě Bedřicha Smetany společenskou událostí, která sem patří.

DSC_8719

O šachistech se s nadsázkou říká, že jsou pořád na tahu. Zřejmě proto, aby rčení zůstalo pravdivé, uspořádali litomyšlští šachisté první letošní turnaj v bleskové hře. Uskutečnil se v salonku restaurace Slunce. Hlavním organizátorem turnaje byl Vlastimil Pešina a další lidé kolem místního šachového klubu.

DSC_8953 

Na turnaj přijeli hráči z regionu, ale i z pěkné dálky. Nejvzdálenější končinou odkud milovníci královské hry zavítali do Litomyšle byl Beroun.  Příznivci gentlemanské bitvy, která je sice nelítostná, ale nikdo se při ní obvykle nezraní, protože je také hrou zdvořilou, hráli, jak o život.  

Celkový počet kol organizátoři stanovili na 11 her, což je v podstatě standardem. V prvních partiích bývají hráči svěží jako jarní květiny. Zato před koncem může stoupat chybovost a nepřesnosti. Bleskový šach má jednoznačně spíš účel zábavy. V první řadě musíte mít obrovský postřeh a rychlost.

DSC_8973 

V jednotlivých kolech má každý z hráčů k dispozici vyměřený čas 5 minut, takže není ani chvilka na extra dlouhé přemítání. Bleskový šach má dále to kouzlo, že v něm méně zkušený hráč může porazit lepšího a silnějšího soupeře.

DSC_8922

V neposlední řadě jde o skvělou společenskou akci, kde si hráči procvičí mozkové závity, přesnost a umění vyhrávat i prohrávat. A jak to dopadlo. Celkově se zúčastnilo 28 hráčů a první tři místa obsadili: první místo Luboš Ptáček, druhý v pořadí Vít Valenta a třetí příčku obsadil Jan Bjolek. 

Autor: Jan Odstrčil

Turnaj se uskutečnil s podporou Šachového zboží

Deset faktů, které jste o šachu možná nevěděli I.

Deset faktů, které jste o šachu možná nevěděli I.

Šachy patří mezi nejstarší hry. I šachová hra prošla svým vývojem. Upravovaly se pravidla, ale během dlouhé historie byly zaznamenány i různé kuriozity. Věděli jste například, že:

1. Počet možných jedinečných šachových partií je mnohem větší než počet elektronů ve vesmíru. Počet elektronů se odhaduje na asi 10 ^ 79, zatímco počet jedinečných šachových partií je 10 ^ 120.

2. Nejdelší šachová partie, která je teoreticky možná, má 5 949 tahů.

3. Největší počet tahů v partii bez zahrání rošády, byl zápas mezi Bobotsorom a Irkovom v roce 1966. Malá rošáda se uskutečnila až v 46. tahu, když většina partií přechází již do koncovky.

 DSC_7513

4. Rošáda představuje tah, kdy hráč současně pohne králem a věží. Až do roku 1561 se tento tah skutečně vykonával v posloupnosti dvou nezávislých tahů. Hráč v prvním tahu přemístil krále a až následně v druhém tahu věž.

5. Slovo "šach" pochází z perské fráze "Shah Mat", což znamená "král je mrtvý"

6. Ottó Bláthy (1860-1939) vytvořil nejdelší šachovou úlohu, která se dala vyřešit až 290. tahem!

7. Na šachovém turnaji v Clevelandu v roce 1973 policie zatkla ředitele turnaje a zabavila šachové soupravy na základě obvinění, že neměl povolení k hazardní hrám (peněžní ceny pro vítěze) a držby herních zařízení (dále jen "šachové soupravy").

8. Počet různých možností putování jezdce po šachovnici je více než 122 milionů.

9. Nejdelší oficiální šachová partie trvala 269 tahů (I. Nikolic - Arsovic, Bělehrad 1989) a skončila se remízou.

10. Z počáteční pozice existuje osm různých způsobů, jak dát šach-mat na dva tahy a 355 různých způsobů, jak dát šach-mat na tři tahy.

Vyberte si z nabídky dřevěných šachů

Super těžký šach-mat na 1 tah

Super těžký šach-mat na 1 tah

Šach-mat nastává, když je král ohrožen soupeřovou figurou a

  • nemůže ji vyhodit
  • nemůže jí dát nic do cesty
  • nemůže s králem ustoupit na neohrožené pole

Jednotahový mat se může zdát jako triviální záležitost. Připravil jsme pro vás tři ukázky, že i nad jednotahovým matem se lze zapotit. Váš vítězný tah si můžete zkontrolovat ve spodní části blogu, kde se nacházejí řešení.

Příklad č.1 - Bílý na tahu dá šach-mat. Jaký je vyhrávající tah?

1a

Příklad č.2 - Bílý na tahu dá šach-mat. Jaký je vyhrávající tah?

2a

Příklad č.3 - Bílý na tahu dá šach-mat. Jaký je vyhrávající tah?

3a


ŘEŠENÍ


 

Příklad č.1 - Častý motiv matu nebo alespoň nebezpečného šachu. V případě, že jsou pěšáci F a G předsunuti, pole H5 je ideálním místem pro dámu, v našem případě pro střelce.

Ten ve spolupráci s jezdci, kteří jsou perfektně umístěni v centru šachovnice na předsunutých bodech, vytvořili pro černého krále matovou síť. Šachy-mat.

1. Sh5 mat

 

1b

Příklad č.2 - Vždy sledujte celou šachovnici! Nenápadný střelec na poli h1 může být snadno přehlédnutelný. Zde však odvedl medvědí práci, aniž by se jen pohnul.

V cestě mu stála jeho vlastní věž. Ta se přesunula na pole f6. Pole je sice třikrát napadeno černými figurami - pěšcem, jezdcem i dámou, ale černý ji nemůže vyhodit právě pro šach střelcem. Takzvaný "odtažný" šach. V našem případě mat.

1. Vf6 mat

2b

Příklad č.3 - Na první pohled se nic dramatické neděje. Černý král se nachází v centru šachovnice a v pohybu mu nebrání žádné figury. Ani jeho vlastní, ani soupeřovy.

Avšak dvojice střelců, mnohdy mnohem silnější než věž, vytvořila kolem černého krále neviditelnou matovou síť. A tak bílá dáma už jen dokonala dílo zkázy. Šach-mat.

1. De4 mat

3b

Taktika v šachu rozhoduje více než v 84% případů. Znát taktické motivy znamená umět vyhrát vyhranou partii. Pro její studium doporučujeme například knížku Základy taktiky.

Autor článku: Michal Vrba, šachový trenér


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.