Při nákupu nad 790 Kč doprava zdarma.

Šachárna, Strana 3

Pravidla šachu / Jak hrát šachy

Pravidla šachu / Jak hrát šachy

Pojďme se podívat na základní pravidla této královské hry:

1. Šachovnice je na začátku hry položena mezi dva hráče tak, aby bílé políčko bylo vpravo dole, a jednotlivé figurky jsou rozestavěny takto:

 King-Placement-in-Chessboard

2. První tah v partii provádí bílý, po tahu bílého následuje tah černého, a takto se tahy bílého a černého střídají až do konce partie.

3.Jednotlivé figurky se pohybují takto:

Pěšec chodí pouze směrem dopředu, ze základního postavení o jedno nebo o dvě pole, po provedení prvního tahu se může pohybovat už jen o jedno pole. Soupeřovy figury bere o jedno pole po diagonále dopředu.

Pawn-Piece-Moves-In-Chess

Střelec chodí po diagonále. 

Bishop-Piece-Move-In-Chess

Jezdec chodí do tvaru písmene L. Může přeskakovat vlastní i soupeřovy figury.

Knight-Piece-Move-In-Chess

Věž chodí po sloupci nebo řadě.

Rook-Piece-Move-In-Chess

Dáma chodí jako střelec i jako věž. 

Queen-Piece-Move-In-Chess

Král chodí o jedno pole v jakémkoli směru. 

Knig-Piece-Move-In-Chess

4. Cílem hry je dát soupeřovu králi šach-mat. O tom, jak lze dát rychle šachy-mat, se dočtete v našem předchozím blogu.

5. Ale pozor, v soutěžních partiích, hraných s šachovými hodinami, vyhraje i ten, kdo vyhraje „na čas“. To je případ, kdy soupeř překročí časový limit – buď nestihne udělat potřebný počet tahů za určitý časový úsek (většinou je to 40 tahů za 1,5 hodiny), nebo jednoduše překročí časový limit, to znamená, že mu na hodinách zůstane 0:00:00.

V šachovém žargonu se v minulosti říkalo, že soupeři „spadla zástavka“, protože na analogových hodinách je skutečně malá červená vlaječka, která po překročení času spadne. Velmi oblíbené jsou analogové hodiny, jako jsou na obrázku níže, které naleznete také v naší nabídce.

5095_analogove-sachove-hodiny-insa

Chcete-li si vyzkoušet zahrát šachovou partii se soutěžními digitálními hodinami, můžete si vybrat z naší pestré nabídky.

Autor článku: mistryně FIDE Niki Vrbová

10 dovedností, které budou potřebné v roce 2025

10 dovedností, které budou potřebné v roce 2025

Světové ekonomické fórum zveřejnilo studii, které dovednosti budou úspěšní lidé potřebovat za několik let. Samozřejmě, o všech, níže zmíněných už každý z nás někdy slyšel.

Jak je vidět, v blízké budoucnosti už nebude stačit být jen úzkým specialistou v jedné oblasti, ale mít dovednosti různého charakteru. Největší důraz je přitom kladen na tzv. "soft skills", alebo měkké dovednosti, které stále mají malé zastoupení například ve školních osnovách.

Právě šachová hra se může v tomto rozvoji uplatnit, jelikož se při ní člověk jednoznačně učí většině dovedností, které budou nezbytné pro blízkou budoucnost.

skills_cz copy_1

Celou studii lze nalézt na stránce World Economic Forum i s detailními informacemi studie či nových trendů.

Autor: Michal Vrba, spolumajitel šachového zboží

Pat v šachu - věrný přítel v prohraných pozicích

Pat v šachu - věrný přítel v prohraných pozicích

S největší pravděpodobností jste se už někdy v životě ocitli v tzv. „patové situaci“. Ve slepé uličce, ze které není východu - ani zleva, ani zprava. V situaci, která (zdánlivě) nemá řešení. Ale co znamená pat v šachu? V tomto blogu se podíváme na zoubky jednomu z nejvěrnějších přátel šachisty v prohraných pozicích, který mu dokáže zachránit nejen půl bodu, ale i dobrou náladu!

Čistě technicky jde o postavení, v němž jeden ze soupeřů nemůže provést žádný tah, přestože je na řadě, přičemž jeho král není v šachu. Když vznikne pat, partie končí remízou.

Pat je věru krásný způsob, jak se dostat z ošemetné situace na šachovnici, a my si nyní představíme pár neuvěřitelných pozic, které skončily právě patem. Držte se pevně, začínáme patovou hitparádu!

1. Černý na tahu:

 1_1

Pozice černého je beznadějná. Nicméně, předtím než by se vzdal, pokusil se ještě o poslední pokus...

1... Vb3 2. Kf2 Kh7 3. Se4+ Jg6 4. h5 Vb2+ 5. Ke3??

Hodně tahů vyhrávalo, asi nejjednodušší bylo 5. Kg3. Ale tah v partii nečekaně vede k patu:

2_1

5... Ve2+! 6. Kf3 Ve3+! 7. Kxe3 s patem!

2. Bílý na tahu:

3_1

Tady je bílý ještě v horší situaci – má o celého jezdce méně. Není složité spatřit kontury patu – je třeba přilákat buď černou věž nebo dámu na první řadu. Bílý má však ještě pěšce na h-sloupci... první tah bílého je proto zcela zřejmý:

      1. h5 Dxe3 2. Ve1
(na 2. Vd1 by bílý mohl odpovídat Ve8)

Bílý po tomto tahu doufal v zázrak, asíce, že přiláká černou dámu na d-sloupec. A jak už to v životě i v šachu bývá, zázraky se dějí...

      2... Dd2??

Jakýkoli jiný ústup dámy než na d-sloupec by byl vyhrávající.

4_2 

  1. Vd1!! Dxd1 4. De8+!
    Čímkoli černý vezme soupeřovu dámu, partie skončí patem!

    3. Bílý na tahu:

5_1 

Bílý stojí samozřejmě na ručník. Ale... před podepsáním partiáře se pokusil ještě o poslední trik:

   1. Kf1!
V situaci, kdy vám na hodinách tiká čas a musíte rychle reagovat, se může stát leccos.

   1... Sxf3?? 2. g3+! Dxg3

6_1

   3... Dh5+ Kxh5, a přestože černý má celou spoustu figur navíc, partie končí remízou.

     4. Bílý na tahu:

7_1 

Opět pozice, kde by se mohl bílý hned vzdát a nikdo by mu to nevyčítal. Nicméně... proč nezkusit ještě jeden ďábelský plán! Už víte, jaký byl následující tah bílého?

1. a4 - a past na černého může začít!
1... Vb2 2. Kf4

Pokud by teď černý vzal 2... Vxf2, bílý by se opravdu mohl vzdát. Už by mu nepomohla ani svěcená voda. Ale... černý vzal 2... Dxf2??

12 

  1. Dg8+!! Kxg8 – pat!

Černý na tahu:

 8_1

Tato koncovka je remízová, ale černý se rozhodl nenechat nic náhodě a v časové tísni přichystal na bílého patovou past.

1... Kc5 2. h7 Kb5 3. Vb8+ Ka5 4. h8D

Past zaúčinkovala!

9_1 

4... Vb2+ a černé dává nekonečné šachy po druhé řadě.

Všechny výše uvedené příklady jsou z krátkých partií (blitz), které se hrály na internetu. V klasické partii je samozřejmě mnohem náročnější vlákat soupeře do patu. Ale vždy se o to je třeba alespoň pokusit!

Jako dobrý příklad vybírám ukázku z partie Lasker E. – Janowski D. (r. 1909):

10_1 

Pozice černého je prohraná – má pěšce méně a navíc bílý chce zahrát Jd5 s hrozbou Ve7 mat. Janowski se v této pozici vzdal. Mohl se však ještě pokusit o poslední šanci a zahrát 1... c5. Pokud by byl Lasker v páté hodině hry nepozorný nebo unavený a zahrál by lákavé 2. Jd5 se zdánlivě nekrytelným matem na e7, přišla by nečekaná odpověď:

11_1 

2... Vxf3+! 3. Kxf3 Sxe4+ 4. Kxe4 a černý by partu zachránil.

Jak jsme v tomto blogu viděli, pat je velmi originální taktická zbraň, která dokáže zachránit šachistovi nejeden půlbod. Stačí si jen udržet fantazii i ve zdánlivě prohraných pozicích.

Mnohem více o patě se dozvíte z knihy Davida Kaňovského: Pozor na paty!. A nezapomeňte se mrknout i na další zajímavé šachové knížky ;-)

Autorka: WFM Niki Vrbová

Zdroj: Chessmood


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Šachový kvíz

Šachový kvíz

Zapojte se do šachového kvízu a vyhraj knížku českého velmistra Vlastimila Horta.

 

Nejdelší mat na světě nebo jak se hrají dokonalé šachy

Nejdelší mat na světě nebo jak se hrají dokonalé šachy

"Endgame tablebases" lze popsat jen jako "dokonalé šachy", protože obsahují pouze ty nejlepší možné tahy ve všech pozicích. Výrazy „lepší“ nebo „horší“ přestávají mít tedy jakýkoli význam. Marc Bourzutschky vyřešil velký počet pozic 8 kamenových pozic (pozice, kde se nachází celkem 8 figur) a podělil se o své výsledky a zjištění.

V roce 2010 ještě nebyly dostupné veřejnosti ani 7 kamenové pozice a myšlenka 8 kamenových pozic se zdála tak přitažená za vlasy, že ve videu Google Talk Garry Kasparov (bývalý mistr světa v šachu) uvažoval, zda nejsou 8 kamenové pozice vůbec limitem. Zní to extrémně?

Vezměme si, že tehdy 6 kamenové pozice ve formátu Nalimov zabíraly 1 (TB) terabajt úložného prostoru a očekávalo se, že 7 kamenové pozice budou zabírat 100-násobek. Ukázalo se to jako pravda, protože Lomonosův soubor, první veřejně přístupný, měl ve skutečnosti kolem 140 TB (terabajtů), když vyšel v roce 2012.

Navzdory ohromující síle motorů (šachových počítačů) na zálohování těchto údajů se hledání pravdy nezastavilo a rukavici zvedl nadšenec počítačového šachu a fyzik Marc Bourzutschky. Toto není jeho první vpád do tohoto světa, jelikož první výsledky 7 kamenových pozic vytvořil již v roce 2005.

 

Nový světový rekord

Ve 4 kamenových pozicích je nejdelší řešení dobře známé jako slavné KQKR (zkratka pozice pro Král a Královna versus Král a Věž). V počítačovém jazyce je to známé jako DTM nebo Depth To Mate ("počet tahů až do matu"). Tato první základní "Tablebase" byla vytvořena průkopníkem Kenem Thompsonem a byla také výzvou k ověření pro GM Waltera Browna, mistra USA, již v roce 1978 pomocí šachového počítače Belle.

.

belle-thompson-min

Joe Condon a Ken Thompson s počítačem Belle v roce 1982 

5 kamenové pozice


Existuje mnoho pozic, které mohou představovat nejdelší a nejnáročnější řešení matu, ale rekord patří kombinaci král a sva jezdci versus král a pěšec. Tuto pozici důkladně analyzoval známý teoretik koncových her a skladatel Troitsky, kdy se ukázalo nejdelší maximální řešení ve 115 tazích (černému se podaří dosáhnout šach-mat).

png-min

Černý dá mat v 115. tahu

6 kamenové pozice


Lewis Stiller v práci publikované v roce 1991 přišel s novým s ohromujícím řešením DTM („počet tahů až do matu“), kde v uvedené pozici bílý dá mat ve 262. tahu.

png (1)-min

Bílý dá mat v 262. tahu

7 kamenové pozice

První rekord pro sedm kamenné pozice byl ohlášen v květnu 2006, kdy Marc Bourzutschky a Yakov Konoval objevili pozici KQNKRBN s úžasným DTC 517 tahy. DTC je termín, který znamená Depth To Conversion (hloubka pro konverzi resp., když je pozice efektivně vyhrána). V roce 2012, o sedm let později, Lomonosovy tablebases odhalily vynucený mat v 549. tahu.

png (2)-min

Bílý dá mat v 549. tahu

8 kamenové pozice


V důsledku těchto objevů se pochopitelně spekulovalo, že nejdelší mat v osmikamenných pozicích by mohl vést k řešením přesahujícím 1000 tahů. Marc Bourzutschky se však podělil o svá zjištění a dochází k závěru, že nejdelším řešením, které našel v pozici s jedním zablokovaným pěšcem, bylo vyhrávající řešení s 584 tahy.

png (3)-min

Bílý dá mat v 584. tahu

První věc, kterou si na pozici všimnete, je zvláštní rozložení dvou střelců stejné barvy. To je samozřejmě v šachu možné, ale zároveň to ilustruje, jak zvláštní může být postavení, kterým překonáte rekord.

Hlavní komplikací s DTM ("počet tahů až do matu") pro měření rekordů je, že ve většině pozic lze dramaticky zvýšit počet tahů díky možné proměně pěšců.

Přeložené z portálu Chessbase, přeložil Michal Vrba a Nikola Lackovičová


Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.

Podpořili jsme šachové stolky v Litomyšli

Podpořili jsme šachové stolky v Litomyšli

Oslovili nás z města Litomyšl, ve kterém získali finance na projekt šachových stolů umístěných venku. Chyběly už jen šachové figurky, aby si mohlo začít hrát.

Po krátkých doplňujících informacích jsme našli vhodné šachové figurky, které akorát pasovaly na již postavené šachové stoly.

 

279488826_128960576412835_2924312834796414599_n

A hra mohla začít! Velmi se těšíme, že jsme mohli i my přispět malou troškou k podpoře šachu právě v Litomyšli a pokud byste měli cestu kolem, zastavte se na Mariánské ulici na vaši partičku šachu.

280025697_128952183080341_8016654190707434914_n

Foto: Šachové stolky Litomyšl

Autor: Michal Vrba

Šetrná dezinfekce pro děti

Šetrná dezinfekce pro děti

I vy se ptáte, proč dezinfekce právě v Šachovém obchodě? Přesně tři důvody nás přesvědčily, že tuto dezinfekci naleznete právě v Šachovém obchodě.

1.) Na mnoha šachových akcích, v klubovnách, ale i ve škole či táborech, kde děti přicházejí do kontaktu se spoustou věcí, například i se šachovými figurkami, s nimiž hráli před nimi jiní lidé, bývají v dnešní době průběžně dezinfikovány organizátory, trenéry či rodiči. Je to však dostatečná ochrana? Tato dezinfekce je nejen velmi účinná, ale také maličká, vejde se do kapsy na kalhotách nebo ledvinky a každý si může kdykoli dopřát pocit bezpečí.

2.) Samotná dezinfekce byla vyrobena specialní pro malé děti. Žádné vedlejší účinky a maximální šetrnost. Když je vhodná pro děti, určitě neublíží i dospělákům.

3.) Dezinfekce byla vyvinuta na Slovensku. I díky inovativnosti byla zakladatelka společnosti pozvána na prestižní výstavu v Dubaji EXPO 2020.

.

A samozřejmě, výrobek splnil přísná kritéria a požadavky MHSR - Odbor biocidů. Na trhu je registrován pod biocidním číslem bio/ 4740/D/20/CCHLP.

Vyzkoušejte šikovnou dezinfekci i vy. Vyberte si modré anebo růžové balení.

1644932583129

Michal Vrba (spolumajitel Šachového obchodu) a Janka Gočárová (majitelka společnosti na výrobu dětské dezinfekce)

Deset faktů, které jste o šachu možná nevěděli II.

Deset faktů, které jste o šachu možná nevěděli II.

1.) Nový tah, kdy se pěšec mohl pohnout o dva kroky namísto jednoho (ze základního postavení), byl zaveden ve Španělsku v roce 1280.

2.) Němec, Dr. Emanuel Lasker, si udržel nejdelší titul mistra světa: 26 let a 337 dní. Je velmi pravděpodobné, že tento rekord už nebude nikdy překonán.

3.) Počet různých kombinací pro první čtyři tahy v šachu je asi 319 miliard. Toto je ohromující číslo! Neexistuje žádná hra, která by se v tomto směru dala srovnávat.

4.) První mechanické hodiny, které se začaly používat místo přesýpacích, vynalezl Thomas Wilson v roce 1883. Moderní tlačítkové hodiny představil Veenhoff v roce 1900.

5.) Skládací šachovnici vynalezl v roce 1125 kněz hrající šachy. Jelikož církev v té době zakazovala kněžím hrát šachy, své šachovnici vynalezl krytí tak, že vypadala jako dvě knihy ležící spolu.

6.) Druhá kniha, která byla kdy vytištěna v anglickém jazyce, byla o šachu.

7.) V listopadu 1988 v Long Beach, Kalifornii, počítačový program DEEP THOUGHT poprvé vůbec porazil mezinárodního velmistra. Takto vypadají šachové počítače dnes.

8.) V šachu existuje více než 1 000 různých otevření a variant, které ti nejlepší musí ovládat.

9.) První šachovnice, na které se střídala bílá a černá políčka, se objevila v Evropě v roce 1090.

10.) Psychologové často uvádějí, že šachy působí jako účinný způsob ke zlepšení funkce paměti. Není tedy divu, že šach se doporučuje iv boji proti Alzheimerově chorobě, protože umožňuje mysli řešit složité problémy a pracovat s nápady.

Někteří tvrdí, že to může zvýšit inteligenci, ačkoli je to složitější téma. Studie účinků šachu na mládež vedly k zavedení šachu do vyučování na školách v různých zemích. Je dokázáno, že díky šachu dokážou děti dosahovat lepších výsledků ve škole.

Šachový obchod partnerem Tatrafestu

Šachový obchod partnerem Tatrafestu

V roce 1952 se začala psát historie šachového turnaje Tatranský pohár. Vyjímaje roky 1961 a 1995 se konal každoročně a v roce 2022 se bude konat jeho již 68. ročník. Díky tomuto úctyhodnému věku je nejstarší šachovou akcí v kontinentální Evropě.

Postupně se vyvíjel, nabíral na oblíbenosti a z lokálního uzavřeného turnaje se časem stal největším mezinárodním turnajem na Slovensku. Doposud patří k nejoblíbenějším slovenským šachovým turnajům.

Jedním z poslání Šachového obchodu je právě podpora šachového života v evropském prostoru a věříme, že i toto společné partnerství dokáže přinést šachistům a fanouškům šachové hry nové, pěkné zážitky.

1642244687458

Zleva Michal Vrba (spolumajitel Šachového obchodu) s Vladimírem Hrtkem (organizátorem Tatrafestu)

Největší zásluhu na rozvoji turnaje a udržení tradice má dvojice Helena Majchráková a Gustav Šturc. Paní Helena Majchráková byla ředitelkou turnaje v letech 1952-1991. Po ní převzal organizátorskou štafetu p. Gustav Šturc, který byl ředitelem turnaje až do roku 2014, přičemž i následně zůstal členem organizačního týmu.

Tatranským šachovým festivalem byla vytvořena Síň slávy, přičemž její členové jsou laureáty Medaile sv. Terezie – patronky šachu. Prvními členy Síně slávy se v roce 2021 stali právě paní Helena Majchráková (in memoriam) a Ing. Gustav Šturc, CSc..

Uvažujete-li nad příjemným prostředím, výbornou organizací a máte rádi šachy, přihlásit se na Tatrafest 2022 je možné již nyní.

Tatrafest

 

 

logo-tatrafest-1

DGT Pegasus. Šachový počítač pro online šach

DGT Pegasus. Šachový počítač pro online šach

Otestovali jsme pro vás šachový počítač, který podporuje online hraní šachu přes populární šachové aplikace jako chess.com a lichess.org. DGT Pegasus tak vyslechl prosby šachových fanoušků a nadšenců, kteří hrávají partie přes internet, ale chybí jim možnost chycení si figurek do ruky.

Jaké věci Pegasus zvládá a v čem je rozdíl oproti jeho staršímu bratru DGT Centaur? Ve videu níže jsme pro vás připravili jeho test a praktickou ukázku hraní online šachu. Máte-li rádi hraní partií přes internet a rádi byste virtuální svět propojili s tím skutečným, DGT Pegasus je tou správnou volbou.

Koupit DGT Pegasus

Autor: Michal Vrba, spolumajitel Šachového obchodu